Viktmagasin eller plate load?
Citat fra Gæst på 03/09/2026, 11:56Vilken typ av styrkemaskin föredrar ni, viktmagasin eller plate load? Jag tycker att båda verkar ha sina fördelar beroende på träningsmål och användare. Viktmagasin känns enkelt och smidigt, medan plate load ger större flexibilitet med belastningen. Vad fungerar bäst enligt er erfarenhet?
Vilken typ av styrkemaskin föredrar ni, viktmagasin eller plate load? Jag tycker att båda verkar ha sina fördelar beroende på träningsmål och användare. Viktmagasin känns enkelt och smidigt, medan plate load ger större flexibilitet med belastningen. Vad fungerar bäst enligt er erfarenhet?
Citat fra Gæst på 03/09/2026, 13:34Jag tycker att valet mellan viktmagasin och plate load främst beror på vilka som ska använda gymmet. Viktmagasin är smidiga, enkla att justera och passar bra när många användare snabbt vill byta belastning mellan set. Plate load ger däremot större flexibilitet och kan vara intressant för personer som vill arbeta med tyngre vikter och gradvis öka belastningen. För ett mindre gym skulle jag nog kombinera båda typerna för att täcka olika behov. Jag skulle också jämföra maskinernas byggkvalitet, rörelsebana, ergonomi och underhållskrav, exempelvis från Motion Fitness innan jag bestämmer mig.
Jag tycker att valet mellan viktmagasin och plate load främst beror på vilka som ska använda gymmet. Viktmagasin är smidiga, enkla att justera och passar bra när många användare snabbt vill byta belastning mellan set. Plate load ger däremot större flexibilitet och kan vara intressant för personer som vill arbeta med tyngre vikter och gradvis öka belastningen. För ett mindre gym skulle jag nog kombinera båda typerna för att täcka olika behov. Jag skulle också jämföra maskinernas byggkvalitet, rörelsebana, ergonomi och underhållskrav, exempelvis från Motion Fitness innan jag bestämmer mig.
Citat fra Gæst på 04/09/2026, 5:31Jag håller med om att både viktmagasin och plate load har sina fördelar. För ett gym med olika typer av användare känns en kombination som ett bra alternativ. Viktmagasin är praktiska för snabb justering, medan plate load ger större flexibilitet vid tyngre träning. Att även jämföra ergonomi, kvalitet och underhåll tycker jag är viktigt.
Jag håller med om att både viktmagasin och plate load har sina fördelar. För ett gym med olika typer av användare känns en kombination som ett bra alternativ. Viktmagasin är praktiska för snabb justering, medan plate load ger större flexibilitet vid tyngre träning. Att även jämföra ergonomi, kvalitet och underhåll tycker jag är viktigt.