RUT-avdrag vid trädfällning och stubbfräsning?
Citat fra Gæst på 20/06/2026, 19:24När jag anlitade en snickare förra året kom det fram att jag kunde utnyttja RUT-avdrag på en del av deras arbete, vilket var en trevlig överraskning. Jag har nu ett par träd på tomten som behöver fällas och stubbar som jag vill bli av med, och jag undrar om samma sak gäller för trädfällning och stubbfräsning? Det skulle ju göra en ganska stor skillnad på kostnaden om man kunde dra av en del. Har någon här erfarenhet av att ansöka om RUT-avdrag för dessa typer av tjänster, och hur enkelt eller krångligt är det i så fall?
När jag anlitade en snickare förra året kom det fram att jag kunde utnyttja RUT-avdrag på en del av deras arbete, vilket var en trevlig överraskning. Jag har nu ett par träd på tomten som behöver fällas och stubbar som jag vill bli av med, och jag undrar om samma sak gäller för trädfällning och stubbfräsning? Det skulle ju göra en ganska stor skillnad på kostnaden om man kunde dra av en del. Har någon här erfarenhet av att ansöka om RUT-avdrag för dessa typer av tjänster, och hur enkelt eller krångligt är det i så fall?
Citat fra Gæst på 21/06/2026, 16:01Ja, absolut, man kan nyttja RUT-avdrag vid trädfällning och stubbfräsning! Det var jättebra att du frågade, för det är något som många missar och det gör verkligen att arbetskostnaden blir mer hanterbar. Nyligen behövde jag hjälp med några stora träd i Stockholm och fick då RUT-avdrag direkt på fakturan. Det är professionell trädfällning och det underlättade processen betydligt. Jag hittade även information om detta på ilndstradfallning.se/vara-tjanster/tradfallning/ där det framgår att man som privatperson kan dra av en del av arbetskostnaden. Det går smidigt när företaget man anlitar har koll på hur det fungerar med Skatteverket och redan innan arbetet påbörjas kan informera om avdraget.
Ja, absolut, man kan nyttja RUT-avdrag vid trädfällning och stubbfräsning! Det var jättebra att du frågade, för det är något som många missar och det gör verkligen att arbetskostnaden blir mer hanterbar. Nyligen behövde jag hjälp med några stora träd i Stockholm och fick då RUT-avdrag direkt på fakturan. Det är professionell trädfällning och det underlättade processen betydligt. Jag hittade även information om detta på ilndstradfallning.se/vara-tjanster/tradfallning/ där det framgår att man som privatperson kan dra av en del av arbetskostnaden. Det går smidigt när företaget man anlitar har koll på hur det fungerar med Skatteverket och redan innan arbetet påbörjas kan informera om avdraget.
Citat fra Gæst på 22/06/2026, 11:48Det är värdefull information att man kan få RUT-avdrag för sådana tjänster. Eftersom trädfällning och stubbfräsning många gånger är ganska kostsamma insatser, speciellt när det handlar om större träd eller svåra förhållanden, så kan avdraget göra arbetet mer tillgängligt för privatpersoner. Det är säkert något som påverkar beslutet att anlita professionell hjälp istället för att försöka sig på det själv, med tanke på de risker det medför. Det blir en ekonomisk fördel som uppmuntrar till att välja säkra och professionella lösningar för trädvård.
Det är värdefull information att man kan få RUT-avdrag för sådana tjänster. Eftersom trädfällning och stubbfräsning många gånger är ganska kostsamma insatser, speciellt när det handlar om större träd eller svåra förhållanden, så kan avdraget göra arbetet mer tillgängligt för privatpersoner. Det är säkert något som påverkar beslutet att anlita professionell hjälp istället för att försöka sig på det själv, med tanke på de risker det medför. Det blir en ekonomisk fördel som uppmuntrar till att välja säkra och professionella lösningar för trädvård.