Hur bra energiklass (A eller B) ger lägre låneräntor hos banken
Citat fra Gæst på 06/08/2026, 10:20Jag satt och tittade på finansieringsvillkor och lånetyper i samband med artiklar om att belåna hyresfastigheter på BelnaFastighet. Fler och fler banker pratar ju om så kallade "gröna bolån" eller hållbarhetslänkar för kommersiella fastigheter. Är det någon här som har lyckats få ner räntan genom att energieffektivisera sitt hyreshus, och vilka krav ställer bankerna egentligen på energideklarationen för att man ska få del av rabatterna?
Jag satt och tittade på finansieringsvillkor och lånetyper i samband med artiklar om att belåna hyresfastigheter på BelnaFastighet. Fler och fler banker pratar ju om så kallade "gröna bolån" eller hållbarhetslänkar för kommersiella fastigheter. Är det någon här som har lyckats få ner räntan genom att energieffektivisera sitt hyreshus, och vilka krav ställer bankerna egentligen på energideklarationen för att man ska få del av rabatterna?
Citat fra Gæst på 06/08/2026, 11:02Jag tycker att gröna lån är ett intressant alternativ, särskilt för fastighetsägare som ändå planerar energieffektiviseringar. Flera banker erbjuder ränterabatter, men villkoren varierar beroende på fastighetens energiprestanda och vilka förbättringar som genomförts. Ofta krävs en giltig energideklaration som visar att byggnaden uppfyller bankens kriterier eller har förbättrats till en högre energiklass. Det är därför bra att kontakta banken tidigt och ta reda på vilka krav som gäller innan man investerar i exempelvis isolering, ventilation eller värmesystem. Den som vill läsa mer om hur man kan finansiera köp av hyresfastighet hittar också användbar information om olika låneformer och finansieringsstrategier.
Jag tycker att gröna lån är ett intressant alternativ, särskilt för fastighetsägare som ändå planerar energieffektiviseringar. Flera banker erbjuder ränterabatter, men villkoren varierar beroende på fastighetens energiprestanda och vilka förbättringar som genomförts. Ofta krävs en giltig energideklaration som visar att byggnaden uppfyller bankens kriterier eller har förbättrats till en högre energiklass. Det är därför bra att kontakta banken tidigt och ta reda på vilka krav som gäller innan man investerar i exempelvis isolering, ventilation eller värmesystem. Den som vill läsa mer om hur man kan finansiera köp av hyresfastighet hittar också användbar information om olika låneformer och finansieringsstrategier.
Citat fra Gæst på 07/08/2026, 9:49Jag håller med. Gröna lån kan ge både lägre finansieringskostnader och minskade driftskostnader på sikt. Det är dock viktigt att räkna på återbetalningstiden för varje energieffektiviseringsåtgärd, eftersom alla investeringar inte ger samma ekonomiska effekt. En genomtänkt kalkyl hjälper till att avgöra vilka förbättringar som ger bäst avkastning.
Jag håller med. Gröna lån kan ge både lägre finansieringskostnader och minskade driftskostnader på sikt. Det är dock viktigt att räkna på återbetalningstiden för varje energieffektiviseringsåtgärd, eftersom alla investeringar inte ger samma ekonomiska effekt. En genomtänkt kalkyl hjälper till att avgöra vilka förbättringar som ger bäst avkastning.