Funderar på att köpa nya fälgar, vad är viktigt att tänka på med centrumhålet?
Citat fra Gæst på 06/05/2026, 18:51Jag funderar på att köpa nya fälgar snart, men jag har läst lite om hur viktigt det är med centrumhålet. Vad är det egentligen man ska tänka på med centrumhålet när man väljer fälgar till sin bil? Har diametern stor betydelse, och vad händer om det inte passar perfekt? Vill gärna göra rätt från början så det inte blir några problem.
Jag funderar på att köpa nya fälgar snart, men jag har läst lite om hur viktigt det är med centrumhålet. Vad är det egentligen man ska tänka på med centrumhålet när man väljer fälgar till sin bil? Har diametern stor betydelse, och vad händer om det inte passar perfekt? Vill gärna göra rätt från början så det inte blir några problem.
Citat fra Gæst på 06/05/2026, 19:15Det är superviktigt att ha koll på centrumhålet på fälgarna! Ett felaktigt centrumhål kan orsaka irriterande vibrationer och i värsta fall sned belastning på hjullager. Ett hjul som inte sitter helt centrerat är inte bra för bilens livslängd. En navring krävs ofta om fälgens hål är större än navet. Jag kan verkligen rekommendera att läsa mer om 'Vad är rätt centrumhål på mina fälgar?' här: https://blog.oclbrorssons.se/falgfragor/vad-ar-ratt-centrumhal-pa-mina-falgar/. Där förklaras allting om hur du säkerställer rätt mått och när en navring behövs, vilken roll centrumhålet spelar, och även hur du mäter nav och centrumhål korrekt.
Det är superviktigt att ha koll på centrumhålet på fälgarna! Ett felaktigt centrumhål kan orsaka irriterande vibrationer och i värsta fall sned belastning på hjullager. Ett hjul som inte sitter helt centrerat är inte bra för bilens livslängd. En navring krävs ofta om fälgens hål är större än navet. Jag kan verkligen rekommendera att läsa mer om 'Vad är rätt centrumhål på mina fälgar?' här: https://blog.oclbrorssons.se/falgfragor/vad-ar-ratt-centrumhal-pa-mina-falgar/. Där förklaras allting om hur du säkerställer rätt mått och när en navring behövs, vilken roll centrumhålet spelar, och även hur du mäter nav och centrumhål korrekt.
Citat fra Gæst på 06/05/2026, 19:26Centrumhålets funktion är en sådan där detalj som ofta förbises eller underskattas när man talar om fälgar, men som har en stor praktisk betydelse för både körupplevelse och slitage på bilen. Att se till att fälgarna är korrekt centrerade är grundläggande för att allt ska fungera optimalt och säkert. Det är inte bara en fråga om att fälgen passar bultmönstret, utan även hur den vilar mot navet.
Centrumhålets funktion är en sådan där detalj som ofta förbises eller underskattas när man talar om fälgar, men som har en stor praktisk betydelse för både körupplevelse och slitage på bilen. Att se till att fälgarna är korrekt centrerade är grundläggande för att allt ska fungera optimalt och säkert. Det är inte bara en fråga om att fälgen passar bultmönstret, utan även hur den vilar mot navet.