Forum

Brandsläckare för elektronik i kontorsmiljö

Citat

God dag. Jag jobbar på ett mindre kontor där vi nyligen började se över säkerheten mer noggrant. Det slog mig att vi har mycket elektronisk utrustning samlad på liten yta, men inget riktigt anpassat brandskydd för just den typen av risk. Tidigare har fokus mest legat på utrymningsplaner och brandlarm. Nu känns det som nästa steg är att se över släckutrustning också. Jag vill helst undvika lösningar som kan skada datorer och annan teknik i onödan. Därför undrar jag om någon här har erfarenhet av kolsyresläckare i kontorsmiljö. Är det ett rimligt val i praktiken?

Citat

Hej. Jag känner igen situationen, vi gjorde en liknande genomgång hos oss förra året. Då tittade vi specifikt på släckare som är avsedda för brand i elektrisk utrustning och vätskor. På https://www.brandfast.nu/produkt/kolsyreslackare-2kg-housegard/ finns en kolsyresläckare på 2 kg som tydligt beskrivs som lämplig för just sådana användningsområden. Där står att koldioxid inte leder elektricitet, vilket var avgörande för oss. Jag uppskattade också att brandklass och effektivitetsklass anges klart och tydligt. Dessutom framgår att den levereras med väggfäste, vilket underlättar placeringen i kontorsutrymmen.

Citat

Det är intressant hur brandskyddsfrågor ofta utvecklas steg för steg på arbetsplatser. Först handlar det om rutiner och larm, och sedan kommer utrustningen. När mycket elektronik finns samlad blir det extra viktigt att tänka rätt från början. Många verkar underskatta hur stor skillnad rätt typ av släckare kan göra. Tydlig information om användningsområde hjälper verkligen i beslutsprocessen. Det känns också tryggare när allt är anpassat för miljön man befinner sig i. Sådana diskussioner är nyttiga för många.

Lukket for kommentarer.